Lax med röd curry & kokosmjölk

Publicerat: 5 november, 2023 i Fisk och skaldjur, Flexitarianliv
Etiketter:, , ,

Jag älskar curry, men av olika anledningar gör jag det nästan aldrig. Den här är så snabbt gjord att det är löjligt. Och god. Antagligen till och med nyttig. Jag hade grön curry hemma så jag använde det, men färgmässigt blir nog röd mer estetiskt tilltalande.

Du behöver (4 port)

6 dl ris
2 msk riven färsk ingefära
1.5 msk röd curry
1 tsk neutral olja
1 purjolök, skivad
400 ml kokosmjölk
2 dl vatten
salt
300 g tärnad lax
70 g bladspenat
chiliflakes
jordnötter

Gör så här

  1. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen, tillsätt ingefära i vattnet.
  2. Stek röd curry i olja i en panna någon min. Tillsätt purjolöken och ingefära och rör runt.
  3. Häll i kokosmjölk och vatten. Koka upp, smaka av med salt och lägg i laxen. Sänk värmen och sjud 2–3 min. Vänd i spenat och servera med ris, chiliflakes och jordnötter.

Receptet kommer från Coop.

Lämna en kommentar