Carnitas

Publicerat: 25 februari, 2024 i Grytor, Kött
Etiketter:,

Fördelen med att tillaga mat i ugn är att den lagar sig själv. Nackdelen är att jag får så mycket os i hemmet som jag vaknar och känner lukten av mitt i natten. Nåväl, här är en alternativ variant på carnitas som jag verkligen gillar.

Du behöver

2 kg
fläskkarré- i skivor
25 g smör
2 msk rapsolja
2 apelsiner
1,5 dl lime- pressad
1 dl soja- ljus
2 flaskor mexikansk öl

Kryddblandning

1 dl farinsocker (alternativ kan man använda coca cola original)
3 msk oregano
3 msk paprikapulver
2,5 msk chilipulver
1 msk paprikapulver- rökt
2 tsk kanel- mald
4 tsk salt

Gör så här

  1. Kryddblandning: Blanda de torra kryddorna.
  2. Massera in kryddblandningen i köttet. Låt marinera i rumstemperatur ca 1 timme.
  3. Sätt ugnen på 225°. Bryn köttet i omgångar i smör och olja i het panna tills det fått fin färg. Lägg köttet i en långpanna.
  4. Skölj den ena apelsinen noga i ljummet vatten och riv skalet. Halvera båda apelsinerna och pressa ut 4 dl apelsinsaft. Blanda apelsinsaft och -skal, limesaft, soja och cola och häll över köttet.
  5. Tillaga köttet mitt i ugnen ca 1 1/2 timme, tills det är mört och skyn nästan kokat bort. Vänd köttskivorna några gånger under tiden.
  6. Dra isär köttet med gafflar och blanda med sky. Blir det mycket sky över kan den kokas ihop och blandas med köttet.
  7. Servera med sallad, nachochips och en klick crème fraiche.

Receptet är inspirerat av det här från Allt om mat.

Lämna en kommentar